بلاگ

تفاوت و مقایسه فوم گرم و فوم سرد

تفاوت و مقایسه فوم گرم و فوم سرد

فوم موجود در ساخت مبل

در این مقاله می خواهیم به اطلاعاتی در مورد فوم های موجود در مبل بپردازیم و فوم سرد و فوم گرم را با یکدیگر مقایسه کنیم.

شناختن انواع فوم موجود در مبل از نکاتی می باشد که بسیار حائز اهمیت است. زیرا باعث می شود تا در نظافت و نگهداری مبل آگاه تر شویم. علاوه بر این دانستن جنس و سایر خصوصیات فوم مبل در هنگام ترمیم، رویه کوی و حتی تعویض مبل بسیار مهم است. فوم ها با ترکیب مواد شیمیایی مخصوص در کوره تهیه می شوند. آن ها انواع مختلفی دارند. به طور کلی به سه دسته پلی اتین، پلی استایرن و پلی یورتان تقسیم می شوند

فوم پلی یورتان در ساختار مبل استفاده می شود که شامل فوم سرد و فوم گرم می باشد. ویژه، فوم پلی استر فشرده، لایکو، الیاف ویکسوز، فوم پلی اورتان ضد میکروبی، فوم سلول باز، فوم سلول بسته، فوم پلی اورتان با تراکم بالا و فیبر پلی استر از نمونه های دیگر فوم مبل می باشند.

شاید وجود این اسامی مختلف از فوم ها باعث شود تا شما بخواهید ویژگی و تفاوت آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید. در ادامه قصد داریم پاسخ به این سوال را در رابطه با تفاوت و مقایسه فوم سرد و فوم گرم بدهیم.

 

 

تفاوت و مقایسه فوم سرد و فوم گرم

  • فوم سرد

یکی از انواع فوم های مبل، فوم سرد می باشد. این فوم علاوه بر ساختار مبل در صنعت های کالای خواب، دکوراسیون و تشک استفاده می شود. علت نام گذاری این فوم به این دلیل است که در کوره های صنعتی با حرارتی کم و کاملا غیر مستقیم تولید می شوند. نام دیگر آن مموری فوم می باشد. این فوم دارای طول عمر بسیار زیادی است. زیرا در دمای پایین و در مقابل حرارت غیر مستقیم تولید می شود.

فوم سرد بر طبق شکل گیری مولکول های آن در دمای کم، خاصیت ارتجاعی دارد. به همین دلیل است که این فوم از کیفیت بیشتری برخوردار است. به دلیل این که فوم مموری نسبت به فوم گرم، نرم تر است، در ساخت قسمت کف مبلمان راحتی دارای بیشترین کاربرد است. اگرچه قیمت این فوم نسبت به سایر فوم ها بیشتر است اما نسبت به ویژگی ها و خصوصیاتی که دارد بسیار به صرفه است. همچنین فوم مموری از طرف سازندگان دارای گارانتی می باشد.

همان طور که گفتیم فوم سرد نسبت به سایر فوم ها از جمله فوم گرم، بیشتر مورد استقبال مردم قرار دارد. موارد زیر شامل ویژگی هایی می باشد که این فوم را نسبت به سایر فوم ها برتر می کند.

  • از این فوم در ساخت مبل های سلطنتی و نشیمن استفاده می شود.
  • از آن جایی که فوم مموری با حرارت غیر مستقیم ساخته می شود، دارای عمر و ماندگاری بسیار زیادی است.
  • این فوم میزان ارتجاعی بسیار بالایی دارد. به این دلیل که در دمای پایین ساخته می شود و شکل گیری مولکول های آن بهتر است. به همین دلیل نسبت به فوم گرم فشرده تر و ارتجاعی تر می باشد.

تفاوت و مقایسه فوم گرم و فوم سرد - مبل اطلس

فوم سرد

 

  • فوم گرم

یکی دیگر از انواع فوم مبلمان فوم گرم می باشد. نام دیگر آن فوم نرم پلی یورتان است. این فوم بر خلاف فوم سرد، در دمایی بالا و با حرارتی مستقیم تولید می شوند. سختی و سفتی این فوم از خاصیت اصلی آن است که باعث می شود زود تر شکل خود را از دست بدهد. همین ویژگی تفاوت اصلی فوم گرم و فوم مموری می باشد.

فوم گرم ممکن است به مرور زمان کمی نرم تر شود؛ اما باز هم کیفیت و ارتجاعی بودن آن مانند فوم سرد نمی شود. این فوم نرم پلی یورتان به مرور زمان کمی گود می شود و طول عمر کمتری دارد. از این فوم به جز ساخت مبلمان در صنعت کالای خواب، ابر های قابل شستشو، صنایع بسته بندی و ... استفاده می شود.

تفاوت و مقایسه فوم گرم و فوم سرد - مبل اطلس

فوم گرم

 

تشخیص فوم سرد از فوم گرم

از آن جایی که فوم سرد کیفیت بهتری نسبت به فوم گرم دارد پس در خرید مبلمان تشخیص نوع فوم موجود در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. برای تشخیص فوم سرد از فوم گرم باید تنها با انگشت خود قسمتی از فوم را فشار دهید. کمی صبر کنید و بعد از گذشت چند ثانیه انگشت خود را بردارید. اکنون اگر جای انگشت شما بر روی فوم باقی ماند و یا فوم را سوراخ کرد، فوم گرم است. اگر هم جای انگشت بر روی فوم سریعا به حالت اول خود برگشت، فوم سرد است.

یکی دیگر از راه های تشخیص فوم سرد از فوم گرم مربوط به دمای محیط می شود. هر چه میزان دما پایین تر باشد فوم های سرد سفت می شوند و هر چه میزان دما بالا تر باشد فوم نرم تر می شود.

 

 

انواع اسفنج در ساخت مبلمان

علاوه بر فوم سرد و فوم گرم و همچنین سایر فوم ها، در ساخت مبلمان از انواع اسفنج ها نیز استفاده می شود. اکثرا اسفنج ها را با نام ابر می شناسند. در واقع اسفنج ها همان ابر های کرم رنگ می باشند. هر چه میزان ضخامت این اسفنج ها بیشتر باشد، طول عمر آن ها نیز بیشتر است. علاوه بر ضخامت چگالی اسفنج نیز در طول عمر آن تاثیر دارد و هر چه چگالی اسفنج بیشتر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر است. اسفنج ها دارای ضخامت متفاوتی هستند که هر کدام برای یک قسمت از مبل استفاده می شود.

برای مثال اسفنج های 30 کیلویی در کف مبلمان استفاده می شوند. منظور از 30 کیلویی در واقع همان چگالی اسفنج می باشد. به طور کلی در ساخت مبلمان  بیشتر از اسفنج 35 کیلویی و اسفنج 30 کیلویی برای قسمت نشیمن مبل استفاده می شود.

تفاوت و مقایسه فوم گرم و فوم سرد - مبل اطلس

از اسفنج ها یا همان ابرها نیز در ساخت مبلمان استفاده می شوند.

 

مواد تشکیل دهنده اسفنج ها پلی یول، آب و ایزوسیانات است. عنصر آب باعث زیاد شدن حجم اسفنج و انبساط آن می شود.

تفاوت اسفنج و فوم در این است که اسفنج تنها ابری ساده در ضخامت و چگالی های مختلف می باشد؛ اما فوم را با موادی شیمیایی در کوره می سازند که دارای انواع مختلفی است و با کیفیت های متفاوت در بازار عرضه می شوند.

 

جدیدترین محصولات

ما را دنبال کنید

گالری مبلمان اطلس

شماره تماس :0919.955.5627
ایمیل: info@sofa24.ir
ثبت شکایت
قوانین و مقررات

نماد اعتماد سایت

تفاوت و مقایسه فوم گرم و فوم سرد - مبل اطلس